Op 1 april 2014 start de pilot voor drie verhuurders van elektrische boten in de grachten van Delft. Over dit onderwerp heeft mw. A. Jonquière, voorzitter van de bewonersvereniging Oude en Nieuwe Delf op 17 december 2013 ingesproken bij de gemeenteraad. De inbreng van de belangenverenigingen blijkt - mede dankzij de steun van een mooi aantal leden van BV Zuidpoort en BV De Oude en De Nieuwe Delf - zeer zinvol te zijn geweest. Het varen met particuliere boten door de grachten is namelijk van de baan, zie bijgaand raadsvoorstel van de portefeuillehouder en haar ambtenaren. De ledenpeiling had uitgewezen dat leden van onze vereniging zeer positief staan tegenover transport over water zoals watertaxi en rondvaartboten maar niet tegenover particulieren met eigen boten. De grachten worden nu van april tot oktober onder een flink aantal voorwaarden beperkt opengesteld voor alleen boten van bootverhuurders. Ook is een evaluatie toegezegd. Het initiatief dat stichting STUNT van de watertaxi inmiddels heeft genomen om met zijn medewerkers regelmatig het vuil uit de grachten te verwijderen kan vanzelfsprekend ook op enthousiasme van de bewoners rekenen. Dat zal de uitstraling van de grachten zeer verbeteren en daar zijn bewoners net als alle bezoekers aan de stad echt heel blij mee! In de Delftse Post van 26 maart 2014 is tevens een artikel verschenen over de pilot met verhuur elektroboten in grachten (zie de bijlage).
Hieronder volgt de volledige inspraakreactie over de pilot van 17 december 2013:
Allereerst wil ik namens Belangenvereniging De Oude en de Nieuwe Delf zeggen dat wij blij zijn dat wij door de gemeente hier als belanghebbenden zijn uitgenodigd.
De vereniging heeft ten doel het behoud en de bevordering van een goed woon-, leef-, en werkklimaat in het westelijk grachtengebied, globaal gelegen tussen de Wateringsevest en de Zuidwal. Dat is belangrijk voor de huidige maar ook voor de toekomstige bewoners.
Wij delen inderdaad graag onze ideeën met u over een pilot voor het toegang verlenen van particulieren met elektrische boten tot de grachten.
Het grachtengebied behoort tot de parels van onze historische stad. Smaller, compacter en intiemer dan bv Amsterdam, maar zeer aansprekend en geliefd.
Het is de bewoners er veel aan gelegen om – net als ongetwijfeld het stadsbestuur – het grachtengebied op een fraaie manier op de kaart te zetten zodat recht wordt gedaan aan de cultuur historische kwaliteiten en de allure van de stad. Bewoners worden wel ambassadeurs van een stad genoemd. Ze investeren in onderhoud van de beroemde gevelwanden en leveren een substantieel aandeel aan de stadseconomie al is dat lastig quantificeerbaar.
De grachten worden sinds jaar en dag gebruikt voor transport. Iedereen kent natuurlijk de rondvaartboten al jaren, en inmiddels ook de watertaxi. Dat zijn goed georganiseerde bedrijven, voor begeleid vervoer door de grachten.
De elektrische watertaxi – ook met iemand aan het roer – past prima bij maat en schaal en sfeer van de grachten en heeft alleen al door het formaat een grotere actieradius en vaart overal. De inzittenden geven alleen hun ogen de kost, en op die manier komt het grachtengebied heel mooi tot zijn recht. Soms komen er bruidsparen per salonboot naar de Hippolytusbuurt om elkaar het ja-woord te geven in het stadhuis. Ook dat is een voorbeeld van fraai in het stadsbeeld passend vervoer over water. De watertaxi kan waarschijnlijk nog beter benut worden bv voor vervoer van waterrecreanten via een transferium bij de Zuid Kolk naar vaste punten in de binnenstad. Mensen die naar uitstapplaatsen worden gebracht brengen ook meer tijd door in het centrum.
Deze voorbeelden van vervoer over de grachten ‘kloppen’ bij het karakter van de binnenstad. Zoals gezegd : de grachten zijn smal en inmiddels liggen er ook 15 terrasboten.
Individuele pleziervaart is een heel ander verhaal, zelfs als dat alleen elektrische boten zou betreffen. Als boten ‘fluisteren’ zegt dat niets over inzittenden, veelal met eigen proviand, ook drank.
De voorliggende notitie van een groep inwoners van de stad betreft een scala aan plannen en wensen met als thema water. In de notitie komt het woord bewoners overigens niet voor.
Naast de huiskamer voor Delft zoals dat tegenwoordig heet, is de historische binnenstad overigens ook de woon-, werk- en slaapkamer voor de bewoners. Met de rondvaartboten worden regelmatig feestende studenten, eindexamenkandidaten en sportkampioenen met drank en veel lawaai door rederij Brands voortvarend van vertrek naar finish geleid. Handhaving op geluid of alcohol blijkt niet uitvoerbaar. Gelukkig varen de stuurlieden van Brands een vaste route zonder tussentijdse aanlegplaatsen, want het wateroppervlak kaatst het geluid enorm richting huizen. Dat is iets wat niet- binnenstadsbewoners zich vrijwel nooit realiseren.....
Het door sommigen genoemde ideaalbeeld van de binnenstad waar bewoners dan maar niet moeten ‘gaan’ wonen zou wel eens een trieste stad zonder hart en ziel kunnen opleveren.
Deze bijeenkomst is georganiseerd rond het facet elektrische waterrecreatie, meer specifiek een pilot voor het openstellen van grachten voor particuliere pleziervaart, en dat zou beperkt kunnen blijven tot elektrisch aangedreven vaartuigen....
Iedereen weet dat bij mooi weer de bootjes over de hele binnenstad verspreid zullen zijn en dat overlast niet te voorkomen is. Toezeggingen zoals dat alcohol verboden zal zijn net als bv plassen tegen bomen, muziek, en picknicken langs kades, kunnen niet gehandhaafd worden.
We hebben een kleine peiling onder leden gehouden en daaruit valt op te merken dat er geen draagvlak te vinden is voor een pilot om de grachten open te stellen voor particuliere waterrecreanten. Een enkeling die niet geheel afwijzend staat tegenover een pilot verwacht in dat geval wel meteen een reeks voorwaarden en vooral strenge handhaving. De watertaxi wordt heel breed een warm hart toegedragen!
Wij stellen grote vraagtekens bij de mogelijkheid tot handhaven van allerlei noodzakelijke randvoorwaarden en regels in geval van pleziervaart in de grachten. Bij de entree’s van het grachtengebied kom je om te beginnen echt geen tourniquet tegen en in de loop van de route valt blijkbaar ook weinig handhaving te verwachten. Er wordt nog gesproken over commerciële vaart, bootverhuur? Pleziervaart door de grachten wordt in de notitie in één adem genoemd in het rijtje waar Delft al bekend om is: Vermeer, Oranje en Delfts Blauw, staat dat op gelijke hoogte?
Wij kunnen moeilijk geloven dat Delft zich op de kaart wil zetten als het grachtengebied van het watertoerisme, terwijl er internationaal gesproken wordt over Delft van de kenniseconomie, waaronder water- en deltatechnologie. Vormen passanten met eigen pleziervaartuigen echt de categorie verblijfstoeristen die Delft zo mist ......?
Het grachtengebied raakt aan de grens van wat het leefklimaat voor de bewoners nog aan kan. En we zijn heus al het nodige gewend.
De volgende zinsnede uit de schriftelijke reactie van B&W op deze notitie: ‘Het openstellen van het gemeentelijk vaarwater voor particulieren achten wij niet wenselijk gezien de aanzienlijke kosten voor faciliteiten en handhaving’ leidt tot de conclusie dat er van een platform weliswaar een plan ligt, maar dat uitvoering in de praktijk niet te bekostigen en niet te handhaven is.
OVERIGENS, werd er niet speciaal van de Hooikade naar de binnenstad een onderdoorgang voor waterrecreanten gebouwd bij de KAPELSBRUG? Wat is het grote belang om bootjes toe te laten als er zo veel alternatieven zijn? Een afweging tegen het redelijke belang van de bewoners kan naar de mening van onze vereniging niet leiden tot een pilot voor extra boten - lees hinder - in het centrum.